'Nggak Dicintai


Aku tak ingin layu di bumi tak subur,
Lantas aku berlari mengejar matahari,

Yang tingginya tak terbanding dan ku akur,

Alam dan manusia takkan pernah bersatu,

Alam dan manusia sebenarnya saling memerlu,


Namun ibu bersuara,

Alam dan manusia bersatu di liang yang itu,
Aduh! Aku keliru, momok yang tak perlu
Amat tidak membantu,

Kerna aku mau terus hidup


Pabila aku putus untuk terus hidup,

Ibu berbisik,
Keputusan itu bukan di tangan aku,
Keputusan di tangan Dia,

Aku menjerit di dalam hati,

Ibu tak pernah henti melindungi,

Sedang aku malar sendiri,

Segar, berdikari


Hidup, terus hidup

Dalam hidup, aku tak ingin sendiri,
Lalu ibu jelmakan ayat "Setiap manusia ditakdir berpasang-pasangan"
Aduh! Ibu lagi

Ibu dengus dan menjerit "Tugas aku habis bila kau berpasangan!"
Aduh! Aku kena lagi,

Garam ibu lebih masin daripada aku, yang muda yang naif


Untuk berpasang aku ketemu ramai manusia,
Mencari yang sesuai dalam nada cinta,
Menjalin rasa mengutus rindu,

Pohon Tuhan panjangkan jodoh,

Kerna aku jenis yang mau lekas sudah,
Bila si dia setuju, aku tak perlu buntu,

Sudah takdir untuk dijalani, hidup berdua

Sampai aku beruban,


Namun itu tak pernah menjadi,
Cinta tepu menjadi debu,
Aku tertinggal keretapi,

Aku tersadung di anak tangga,

Aku terbungkam di lembah sepi,

Gagal,
Gagal dalam percintaan,
Lantas ibu muncul semula,

Mungkir janji yang pertama,

Ibu luahkan "Tak berbaloi manusia mati kerana perempuan"

Bagaimana begitu?


Aku bingung,
Aku termenung,
Tuhan tunjukkan jalan agar aku jadi manusia baik,

Agar tidak terus mendendam,
Tidak terusan membenci dia yang tak bisa ku miliki,

Bumi ini tak cukup luas untuk aku mengadu kesedihan,

Kecilnya bumi hingga aku bakal bertemunya lagi,

Jadi ku pilih untuk terus gembira
,
Jalani pekan-pekan yang lekas berlalu

Dia datang lagi,

Setelah dia melalui apa yang ku rasa,

Rasa tentang mereka yang meninggalkan,

Dan ditinggalkan,

Kenapa apakah kini aku yang tergugah?

Angan yang tak terhembus berdesir kembali,

Ombak,

Tak nampak buih,


Aku tak mengerti,

Akan kebodohan jiwa,

Tak putus ku ulangi,

Kesilapan yang sama


Untuk terus bertegur,

Dan jadi sahabat,
Aku tak mampu,
Aku manusia tak reti mengampu,

Aku manusia yang tak mahu layu,
Kenapa dia sukar terima?

Betapa cinta dalam hati aku tak bisa ditukar jadi benci,

Betapa cinta yang dulu kembang tak bisa pula dijelma sebagai sahabat,

Tak bisa ku berpura sekadar bersahabat,

Aku punya hati dan perasaan,

Luka yang dulu dia guriskan ,
Parutnya tak hilang,
Sakitnya bertahun ku rasa,

Kerana apa?

Kerana dia

Kerana dia buat aku menangis dan terus berfikir
Bahawa aku 'nggak dicintai;
'Nggak pernah dicintai
nya

'Nggak Dicintai - Bilik aku - 2.30petang, 20 Januari 2008

[puisi ini agak lama ditulis, hamba simpan sekadar saja]
[Gambar: Kredit untuk Imogen]

0 ulasan:

penggemar