Aku Bukan Musuh RTM



Kenapa ya lagu puisi Aku Bukan Musuh Harta ciptaan kumpulan Kopratasa dan dinyanyikan oleh kugiran Algebra yang terkandung dalam album puisi Yang Benar Tetap Benar ini digam?
RTM silalah jawab ya. Ramai yang mahukan penjelasan.

Dr MAZA sang penulis lirik lagu itu ialah Dr Mohd Asri Zainul Abidin, bekas mufti Perlis.

6 ulasan:

intan.dayana berkata...

xpernah dgr pOn lagu ni..
which One yg btOl tajuk nye..?
aku bukan musuh RTM or aku bukan musuh harta..?

Amer Yusof berkata...

aku bukan musuh RTM tu tajuk posting ni ler...maksudnya sy buat citer pasal kenapa lagu ni kena gam bukan sbb nk cr musuh dgn rtm, tp nk dgr penjelasan...

sblm2 ni byk sungguh rtm gam lagu tanpa sebab.

tajuk lagu puisi tu 'aku bukan musuh harta'. cr kat youtube kalau nk dgr..

intan.dayana berkata...

hmm..nk penjelasan ek..??knape xtanye trus rtm..?at least kamu bule dpt jwpan yg kukuh dr membuat andaian sendri.slagi tidak bertanye pd pihak yg menggam puisi dan lagu2 tersebut,selaghi itu kite tidak tahu ape sebab nye mereka berbuat demikian..

Amer Yusof berkata...

cik intan...kalau dibelek balik sejarah gam menggam oleh rtm kita akan jd sakit hati kerana banyak alasan yang tak logik diberikan.

sh aini digam tanpa sebab tak lama dulu, lagu org asli noraniza idris di gam pun kak ani x tahu until diorang bertanya sendiri. m nasir digam bertahun sampai terpaksa buat karya tak jujur - rajawali tu. jadi, dimana kebebasan berkarya?

sepengetahuan sy, politik yg main peranan.itulah alasan yg sebenar2nya.

jadi tak guna minta penjelasan secara berdepan kalau kita dah dpt agak jwpannya. cik intan boleh bukak muka surat 24 berita harian hari ini, ruangan kartun. kartunis pun bagi sinikal kpd rtm.

intan.dayana berkata...

ape kaitan nye dgn pOlitik..?ape rasiOnal awak mengaitkan hal2 lagu Or puisi Or artis yg dgam dgn pOlitik..?rase nye mereka berkarya tidak melibatkan pOlitik kan..

Amer Yusof berkata...

sblm awak tanya soalan itu, sy pohon awak kenal dulu makna 'politik'... ia bukan sekdar berlaku dalam konteks kenegaraan, tapi juga di mana-mana. politik keluarga, politik tempat kerja...politik ada di mana-mana.

apa rasional sy kata ia berkait politik. sy nak juga awak faham makna survival atau dalam bahasa mandiri. mandiri menuntut kita untuk menghapus sebarang anasir yang boleh menjatuhkan kedudukan kita. kadangkala anasir itu jujur, dan berpaksi kepada hakikat, tetapi kerana kita punya kuasa maka kita lenyapkan hakikat itu. jadi, siapa yang x dapat terima hakikat? penggam atau pengkarya?

dunia seni perlukan kebebasan untuk mengekspresi diri.

penggemar