Dengan Izin Allah

Salam,

Banyak benda yang kita rancang, selalunya tidak menjadi kenyataan dalam waktu yang kita mahukan. Itu sering terjadi dalam diri hamba. Suka merancang, tetapi tak punya iltizam untuk menyudahkannya.

Hari ini, komputer kesayangan hamba yang digelar 'Toshio' (agak seram nama manjanya) sudahpun sihat walafiat. Hamba sudah tak runsing lagi kerana segala harta karun berupa skrip, manuskrip, filem pendek, footages, gambar-gambar kenangan semuanya selamat. Alhamdulillah.

Jadi, kalau sudah sihat maknanya hamba harus teruskan banyak perkara yang tak sudah sebelum ini. Dalam Toshio tersimpan beberapa projek yang hamba rancangkan (merancang lagi) untuk siap sepenuhnya sepanjang musim 2009.

1. Novel 'DENTING'
- Novel ini sudah siap tetapi hamba sedang sunting. Ia pernah ditolak oleh sebuah syarikat penerbitan. Alasannya mudah, karya hamba terlalu berat dan kotor untuk disasarkan kepada pembaca. Hamba sempat menyimpan 3 bab di dalam PC pejabat hamba, itu yang hamba sunting dan masukkan ke dalam Laskarbangsa. Jadi, hamba akan paparkan dalam blog TETAPI dalam bentuk suntingan penulis, manakala versi penuhnya akan dihantar kepada syarikat penerbitan yang sudi. Hamba mahukan sebuah syarikat penerbitan yang imbang kualiti dan pemasaran. Doa-doakan ya.

2. Skrip drama bersiri 'CITRA SENI'
- Hamba tulis skrip drama 13 episod, asalnya untuk TV. Memang malu kalau nak diikutkan. Janji mahu siap dalam tempoh 3 bulan tetapi hamba ambil masa sampai 1 tahun 3 bulan untuk siapkan semua episod. Jangan salahkan hamba, kerana hamba mahu skrip yang terbaik sementelah ini adalah skrip drama bersiri pertama hamba dan lebih parah ia berdasarkan kisah benar yang hamba ungkap sebanyak 70%. Projek ini akan siap dalam waktu terdekat dan insya-Allah hamba akan kisahkan mengenai apa.

3. Skrip drama 'Untitled'
- Drama ini belum bertajuk, untuk durasi 1 jam 30 minit. Cadangnya untuk slot cerekarama. Hamba pernah menulis banyak skrip, tetapi tiada satu yang pernah keluar TV. Skrip yang satu ini berkenaan perhubungan seorang bapa dan anak. Kisahnya berat, tetapi menjelma dalam dunia realiti. Tugas hamba sekarang untuk masukkan lakon TVnya pula. Hamba tidak gemar sekadar menulis skrip, tanpa menulis lakonlayarnya. Hamba mahu yang lengkap untuk kemudahan pengarah. Insya-Allah akan siap tak lama lagi.

4. Komik keperwiraan 'Untitled'
- Sebenarnya tajuk, jalan cerita semua dah ada. Skrip pun dah lengkap cuma masalah hamba, hamba pernah menolak 2 orang pelukis/kartunis untuk karya ini. Hamba masih mencari kartunis yang sesuai untuk komik keperwiraan Melayu kurun ke-10. Buat masa sekarang hamba sedang menukar bentuk cerita kepada novel. Banyak juga jalan cerita yang hamba rombak. Hamba tak tahu, citarasa hamba terhadap lukisan tidak sama dengan orang lain. Hamba terpikat dengan lukisan yang mellow, dan ia susah nak dijumpai di Malaysia. Jadi, hamba buka tawaran ini kepada yang berminat.

5. Filem pendek 'Jimmo, Lembayung Timour'
- Ini projek kecil-kecilan, sudahpun siap dirakam di dalam hutan FRIM pada 1 Januari 2009. Sekarang hamba sedang buat suntingan dan skor muziknya. Akan dipertandingkan dalam beberapa festival. Harap berjaya. Insya-Allah.

Inilah 5 projek yang hamba cuba, dan cuba untuk siapkan sejak 2008 tapi tak tercapai. Hamba harap dengan sokongan anda semua, mana tahu impian-impian ini semua akan tercapai. Insya-Allah.

Untuk blog ini, hamba ada janjikan bahagian kedua ulasan lirik lagu yang bertanding dalam AJL kan? Insya-Allah akan muncul pada hari Rabu nanti. Manakala, cerpen Pugar akan keluar kalau hamba ada mood. Boleh? Hahaha. Projek Pugar akan berjalan, tetapi tidak dirancang. Kalau ilham datang, menarilah jari ini. Kalau tak, merepek lah hal lain.

Ilham rezeki Allah, ada hari Dia curahkan berkoyan-koyan. Namun banyak hari juga Dia buntukan akal kita. Wallahualam. Setakat ini Alhamdulillah, ilham turun lebat sentiasa tinggal lagi malas atau rajin saja.

Semoga 2009 menjadi tahun pembuka jalan untuk pengkarya muda seperti hamba. Insya-Allah

5 ulasan:

syahNURazni berkata...

Alhamdulillah Toshio telah sihat kembali... hehehe... me?! if my "blacky" ada tanda2 nak demam... cepat2 cari dokter nya... takut dia shut down terus tak nak on dah... hehehe...

CAHAYA berkata...

wah! dasyatnye. orang seni. :)

InsyaAllah dpt capai semua tahun ni yer. :)

hanafana berkata...

Insyaallah, fana doakan semuanya berjalan dgn lancar.. =)

Amer Yusof berkata...

@ cikgu syazni - toshio dah jadi bini no 3 sy kak. hehehe. jarang meragam, tp kalau sekali meragam...risau gak.

@ kak cahaya & hanafana - insya-Allah

© AFIS PHOTOGRAPHY berkata...

insyaAllah setiap usahamu pasti berbalas hasilnya.
:)
smoga success slalu:P

denting...nampak menarik
ada kaitan ngan lagu denting-melly goeslow ke? hehe

p/s: haah..tone xsekata...byk yang perlu dipelajari lg:)

penggemar