Rungkai - Halal kah? (bahagian 1)

Salam,

Isu makanan halal tak sudah-sudah menjadi kudis dalam perkembangan masyarakat Malaysia, sedangkan negara ini sudahpun mengecap usia sebanyak setengah abad dengan status sebagai negara Islam. Kudis tersebut datang daripada luka-luka moyang zaman silam tatkala perang, dan menjadi nanah yang tak dicuci dan dirawat tatkala perang tamat, dan kita sibuk membina negara.

Sering juga dilaungkan, Malaysia negara Islam contoh kepada dunia tetapi saban tahun ada saja pendedahan mengenai isu makanan halal yang tidak sah kehalalannya. Makanan, perkara utama yang ditegakkan dalam tubuh kerana kita faham - makanan akan menjadi darah daging. Dalam bahasa Melayu juga perkataan 'makan' itu sendiri dijeluakkan dengan pelbagai istilah lain. Antaranya; - mentedarah, mencekik, kudap, sarap, balun, lantak, mamah, jamah, mamam, isi perut, jamu, sental dan lain-lain lagi. Kata-kata di Nusantara ini pelbagai, sampaikan makan itu sendiri boleh dinyatakan mengikut laras perasaan. Kalau nada tertib katanya jamu selera, kalau nadanya ganas katanya melantak, membalun atau menyental. Semuanya berguna dalam ayat-ayat bahasa Melayu.

Berbalik kepada isu Halal. Hamba mulakan dengan perkara pokok, dan sering berada dalam fikiran orang Melayu iaitu BABI.

1. Babi dari segi bahasa. Ramai yang segan bila sebut perkataan babi sedangkan itulah perkataan yang tepat mengikut lunas bahasa Melayu. Bila sebut khinzir, dikatakan lebih bersopan tetapi jika menyebut babi, maksudnya menjadi kasar. Hamba lebih suka merujuk sebagai babi kerana ia perkataan asli dalam bahasa Melayu. Jika dikatakan menyebut khinzir lebih sopan, tak terfikirkah kebarangkalian bahawa bangsa Arab akan kata tidak sopan menyebut perkataan khinzir.

Pada saya, khinzir atau babi hanya perkataan selagi tidak ditujukan secara peribadi kepada orang lain.

2. Babi dalam situasi masyarakat Muslim Malaysia. Babi dah sah-sah termaktud di dalam Al-Quran bahawa babi dan apa-apa hasil daripada ternakan, bahan mentah binatang ini adalah HARAM untuk di makan. Jadinya, umat Islam di Malaysia amat menitikberatkan kehalalan sesuatu makanan menerusi "Ada unsur babi atau tidak" di dalam makanan tersebut.

Sedangkan, bukan setakat babi sahaja yang menjadi isu, tetapi jatuhnya haram pada sesuatu makanan juga terletak kepada pelaksanaan dalam menguruskan makanan tersebut. Makanan yang berasaskan haiwan bernyawa juga diwajibkan melalui beberapa cara untuk mengesahkan tahap halalnya. Daging lembu sekalipun, kalau salah cara sembelihannya tetap akan menjadi haram.

3. Babi dalam konteks masyarakat Melayu pula adalah haiwan keji yang langsung tidak berguna. Pada pendapat hamba, babi tetap binatang ciptaan Allah yang tiada kurangnya, tetap ciptaan Allah dan kita tiada hak untuk meletakkan babi di taraf yang paling bawah. Dah tentu bersebab babi dijadikan, dan tiada benda yang Allah jadikan tanpa sebab. Hamba melihat babi sebagai binatang yang amat berjasa kepada keluhuran ajaran Islam. Islam melarang umatnya memakan babi kerana kebersihannya yang kotor. Secara tidak langsung, agama Islam itu sendiri menitikberatkan kebersihan umatnya tidak hanya melalui wuduk 5 kali sehari, beristinjak dan bersiram ketika hadas kecil dan besar, tetapi juga menerusi tabiat pemakanan. Jadi Allah jadikan babi supaya kita, manusia yang berakal dapat membuat perbandingan tahap kebersihan seekor babi dengan seorang manusia. Sudah tentu jauh berbeza. Apa yang menjadi selera manusia biasanya bercitarasa, tetapi babi tidak. Babi tak kisah, asalkan boleh sental, dia balun saja. Jadinya, kata-kata apa yang kita makan menjadi darah daging dapatlah kita rumus pada seekor babi. Jadinya, sudah terbukti malah dalam bidang saintifik pun daging babi amat tidak sihat untuk dimakan.

Berikut adalah beberapa pekeliling yang menerjah ruang e-mail hamba bekenaan isu babi ini.



^ Gambarajah di atas menceritakan sumber-sumber yang HARAM di makan, tidak hanya kepada produk makanan.






^ Produk-produk fesyen kulit yang menggunakan kulit babi, jelas pada teori titik tiga.

v Produk-produk yang ada juga dijual di premis 7-Eleven



Produk Air Kickapoo juga
Sumber : Katanya pengeluar produk ini adalah syarikat yang sama mengeluarkan minuman keras. Rujuk laman Monarch Beverage ini ataupun - Sejarah Kickapoo



Bukan syarikat yang tak berapa popular tersebut saja, malah syarikat besar seperti Carslberg juga mengeluarkan produk minuman ringan sendiri. Persoalannya, penyediaannya apakah halal disisi agama? Rujuk Jolly Shandy



Bukan itu saja, sebelum ini syarikat yang mengeluarkan produk minuman ringan yang disahkan halal juga menimbulkan isu sensitif dikalangan pengguna, contohnya Coca Cola.

Isu yang pernah heboh sebelum ini mengenai penggunaan bahan asing dalam penyediaan minuman popular seluruh dunia tersebut.

coke_bendasing.jpg

Tolak cerita minuman, timbul pula cerita makanan terutama produk mentah seperti daging ayam. Bayangkan, produk bahan mentah di pasaraya besar seperti TESCO juga pernah diragui tahap halalnya.

PETIKAN AKHBAR BERITA HARIAN 20 FEBRUARI 2008

berita_harian_penyembelihan_ayam.jpg


Habis bab makan minum, timbul pula kes-kes mengenai produk pengguna seperti bahan penjagaan diri dan makanan ringan. Laris, tetapi diragui halalnya. Semuanya dikatakan mengandungi lemak babi sebagai bahan pengawet. Malah JAKIM, tanpa sebaran media, telahpun menghantar surat mengarahkan pemberhentian pengeluaran produk-produk tersebut.

1.Shampoo dan facial DOVE
2.Pringles potato chips
3.Lychee NARCISSUS






Siapa pengeluarnya?

Narcissus adalah syarikat yang dikaitkan sebagai pengeluar yang tidak sensitif mengenai isu halal ini. Narcissus juga merupakan pengeluar produk-produk tersebut.

'Narcissus' is an established and well known brand associated with high quality China canned food and seasoning such as whole mushrooms, asparagus spears, lychees, spiced pork cubes, stewed pork chops etc. The range of 'Narcissus' food products, which is very well demanded in many parts of the world, include :
· Canned Meat
· Canned Seafood
· Canned Fruits
· Canned Vegetables
· Seasonings


Tidak cukup dengan pendedahan di atas, saya kepilkan juga keratan akhbar mengenai isu halal ini.















Jadi saya persoalkan, mengapa setelah 50 tahun merdeka dan bernaung dibawah panji Islam, Malaysia masih gagal dalam membentuk sebuah negara yang makanannya Halal dan tidak diragui. Mengapa?

1. Ekonomi Malaysia bersifat perkauman. Kenapa bangsa kita, Melayu lebih gemar menjadi tauke Ali Baba? Kenapa bangsa minoriti seperti Cina berminat membabitkan diri dalam industri pemakanan? Ini yang seharusnya dikaji sejak mula.

Sejarah menunjukan bahasa bangsa Melayu diseru supaya berkuasa ke atas politik, manakala masyarakat Cina diberi peluang luas untuk berkuasa ke atas bidang ekonomi. Setelah 50 tahun, warga Malaysia masih diberi ayat-ayat klise berbunyi "Kalau cakap bab bisnes, kaum Cina handal, kalau kaum Melayu jangan mimpilah". Kenapa pula Melayu sering dimomokkan dengan ketakutan dalam bidang ekonomi?

Ekonomi secara perkauman sebegini akhirnya membentuk kesan yang kita alami sekarang. Produk yang dihasilkan tidak halal, seperti didedahkan di atas, dipegang syarikatnya oleh kaum bukan Islam (baca: di sini, tiada sentimen bangsa tetapi lebih kepada agama). Di mana warga Islam? Kenapa amat kurang penglibatan mereka dalam industri makanan?

Hamba berhasrat untuk tidak mengungkit soal perkauman, kerana hamba sedar Muslim di Malaysia tidak hanya dianuti oleh majoriti kaum Melayu, malah juga sebilangan kaum India dan juga Cina. Yang hamba ingin persoalkan, sejak politik Tanah Melayu bergerak sendiri, segala benda dikelaskan mengikut kaum. Kaum Cina yang mentadbir sektor ekonomi begitu bersemangat untuk menguasai industri makanan. Kini, mereka betul-betul mengusai sektor makanan di Malaysia dan kita sebagai Melayu Muslim lebih terdorong untuk mengguna pakai produk-produk keluaran mereka memandangkan jenama yang mereka bina agak kuat.

Bagaimana dengan produk hasil usaha peniaga Muslim/Melayu?

Inilah yang jadi isunya, sejak kecil hamba diajar untuk melihat sesuatu produk melalui penjenamaannya, bukan pembuatannya. Berapa ramai antara kita yang lebih gemar Colgate berbanding Ubat Gigi Safi atau mana-mana produk yang bercirikan Islam? Pemikiran bahawa produk buatan tempatan atau dari mana-mana negara Islam sebagai produk kampung telah lama di tanam. Dunia kepenggunaan di Malaysia lebih mengutamakan jenama hingga mengabaikan faktor terpenting sesuatu produk - Pembuatannya.

Insya-Allah saya akan rungkai dalam bab kedua nanti mengenai punca-punca lain mengapa ekonomi Islam di negara Islam Malaysia amat terkebelakang sehingga kita masih lagi dibelenggu dengan masalah produk Halal di pasaran.

Salam berjumpa lagi,

Amer Yusof

Catitan:
Jika anda terjumpa, ternampak, terkesan mengenai penghasilan produk yang tidak mengikut piawai agama Islam tetapi dipasar dan diguna oleh umat Islam di Malaysia, harap lapor kepada mereka yang kini bersungguh-sungguh untuk menyedarkan umat Islam di Malaysia.

Hubungi syubhah@yahoo.com ataupun kepada yang ada YM - hubungi ID YM bernama syubhah




0 ulasan:

penggemar