Presiden Kulit Hitam Pertama Amerika Syarikat - Barrack Obama



Tahniah kepada Encik Barrack Hussein Obama Jr kerana dipilih menjadi The Presidents of The United States of America. Obama menjadi rakyat Amerika berkulit hitam pertama dipilih menjadi Presiden, sekaligus mengotakan mimpi karyawan filem Hollywood yang selama ini sering meletakkan aktor kulit hitam untuk memeran watak Presiden AS.



Ramai yang bergembira dengan pembaharuan yang dipilih rakyat AS. Almaklumlah, setelah sekian lama KETUANAN ORANG KULIT PUTIH beraja di benua baharu tersebut, hanya kali ini seorang lelaki berkulit hitam dipilih untuk memegang tampuk pemerintahan. Satu yang hamba tertarik dengan Obama adalah kerana beliau pernah menerima pendidikan Indonesia ketika menetap di Jakarta, Indonesia sehingga beliau berumur 10 tahun. Bukan setakat mengenal ABC di sekolah Indonesia, malahan Obama juga mempunyai bapa tiri berbangsa Indonesia, Lolo Soetoroe (ejaan ini ejaan Belanda yang sering gunakan 'oe', kalau laras bahasa kita nama bapa tiri Obama ialah Lolo Sutra. Obama juga mempunya adik perempuan yang berdarah Indonesia - Maya Soetoroe. Jadi, amat besarlah harapan hamba agar Obama masih lagi boleh berbahasa Melayu Indonesia selain memahami budaya dan agama masyarakat di Nusantara ini, sekaligus memberi lebih pemahaman kepada rakyat AS untuk lebih mengerti asal usul penduduk di rantau ini.


Gambar : Obama di Indonesia yang mana semua sekolahnya menggunakan bahasa Melayu Indonesia sebagai bahasa pengantar; tidak di Malaysia yang bergasak anak dagang luar negara yang belajar di Sekolah Antarabangsa. Sekeping lagi gambar menunjukkan Obama dan adik perempuannya, Maya Soetoroe (tiga dari kiri) yang berdarah Nusantara.



^Gambar:
Peta AS pada 1600an.

Pun begitu, hamba tidaklah teruja dengan kemenangan Obama kerana bagi hamba, siapapun yang terpilih sebagai Presiden AS, dasar luar serta polisi mereka tetap sama. Perlembagaan mereka tetap sama selagi mereka tak mahu menerima kekurangan diri (terutama kepincangan masyarakat mereka) dan masih mahu bergelar polis dunia. Jadi, hamba tetap meramalkan Obama tidak cukup kuat untuk menukar dasar luar Amerika, terutama dalam bab kononnya menentang keganasan selain bobroknya elemen anti-Islam mereka.


Maju terus untuk dunia, semoga aman dan sentosa selalu hendaknya. Amin.

Salam Dunia,

Amer Yusof

Gambar: Ibubapa Obama, bapanya Barrack Hussein Obama Sr dilahirkan sebagai Islam.

Tahukah Anda? 1 - Barrack Obama bukanlah lelaki Kulit Hitam 100% kerana beliau adalah darah campuran African-American. Obama ialah anak kepada ahli ekonomi berkulit hitam dari Kenya - Barrack Hussein Obama Sr. sementara ibunya ialah wanita kulit putih dari Kansas, AS. Neneknya yang baru saja meninggal di pagi hari pemilu, ialah seorang wanita berkulit putih.

Datuk dan nenek Obama berkulit putih, dan beliau dibesarkan di Hawaii.

Tahukah Anda? 2 - Obama mengalami pencarian agama rasmi yang agak pelik semenjak kecil. Bapa kandungnya Obama Sr dilahirkan sebagai Islam di Kenya, namun apabila berkahwin dgn ibu kandung Obama, lelaki itu memilih untuk tidak menganut apa-apa agama. Sementara bapa tirinya - Lolo Soetoroe pula dibesarkan dalam keluarga Islam, dan dikatakan masih Islam (pada nama) kini kerana di Indonesia, perkahwinan beza agama disahkan undang-undang, dan sejak kecil Obama diberitahu bapa tirinya bahawa apa-apa agama sekalipun tidak penting, tinggal lagi ibu kandungnya juga tidak mengamalkan ajaran Kristian. Mereka hidup dalam keluarga tanpa agama. Namun hanya pada 1988, Obama dibaptiskan setelah dia berminat untuk mencari agama yang sesuai untuknya.

Gambar: Keluarga Obama yang masih tinggal di Kenya. Kebanyakkan mereka adalah saudara tiri Obama.

Tahukah Anda? 3 - Obama juga adalah salah satu nama pekan kecil di negara Jepun - negara yang pernah di bom AS, selain nama Obama juga mirip nama Osama Laden, pemimpin Al-Qaeda asal Afghanistan - juga negara yang pernah di bom AS (malahan mejajah dan menjadikan stesen minyak mereka).


0 ulasan:

penggemar