Mereka Juga Berbahasa Melayu


Sekadar berkongsi, di laman Youtube banyak sungguh rakyat sedunia yang mencuba dan tidak segan untuk berbahasa Melayu ataupun Bahasa Indonesia.

Yang sebenarnya, bahasa kita mudah untuk dipelajari dan harapnya kita sama-sama menjaga, mengembangkan malah berbangga dengan bahasa kita.

Kita mulakan dengan Presiden Obama















dan yang ini, 'kecek kelate' pun boleh!




Kalau bukan kita yang perlu berbangga, siapa lagi?

Macam mana kalau yang ini pula?



BAHASA JIWA BANGSA


Abaikan yang ini

3 ulasan:

golok bong berkata...

doremon,ultralman,gaban, oshin dan sin chan dah lama cakap bahasa mdelayu....cintai bahasa kita...bahasa jiwa bangsa....

dIdIe berkata...

mentaliti Orang Malaysia. Lebih mengagungkan bahasa Omputeh. Bukan prejudis pada bahasa itu. Tapi muak dengan sikap Orang Malaysia yang tegar berprinsipkan, 'bahasa Omputeh lebih prestij' wut-da-fat.

zainulx3 berkata...

saudara sekalian...saya memang setuju 100% tentang mengagungkan bahasa kesayangan kita ini namun begitu kita sewajarnya pandang jauh kehadapan kerana untuk menguasai dunia kita kene tahu 'bercakap' dengan orang yang berada di dunia ini...seperti yang sedia maklum,bahasa inggeris adalah bahasa utama da kebanyakan urusan dan kajian antarabangsa adalah didalam bahasa melayu...jadi tidak salah sekiranya sistem pendidikan kita menggunakan bahasa INGGERIS sebagai bahasa pengajaran didalam mata pelajaran matematik dan sains, dan bahasa melayu masih juga dipraktikkan pada mata pelajaran lain seperti geografi,sejarah,sivik,kemahiran hidup dan lain-lain...sebagai pengakhir kata,bahasa melayu masih PAKAI GUNA oleh anak-anak kita disekolah...itu sahaja penadapt saya ( menyesal aku tak belajar bahasa inggeris betul-betul kat sekolah dulu sebab kat UIA memang menggunakan bahasa inggeris da arab sebagai bahasa rasmi)

penggemar