Dia Ingin Yasmin Pulang (Belasungkawa Yasmin Ahmad)

Yasmin Ahmad (1 Julai 1958 - 26 Julai 2009)

Al-Fatihah buat Allahyarham Yasmin Ahmad yang telah meninggalkan alam fana ini tanggal 26 Julai 2009, kira-kira 11.25mlm. Semoga ruh beliau dicucurkan rahmat dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh.


Besar jasa beliau dalam industri perfileman juga pengiklanan. Dan hamba dapat simpulkan disini, filem Rabun melestarikan pemikiran remaja hamba, filem Sepet membuka lebih banyak pertanyaan, hingga filem Gubra memberi ruang kepada hamba untuk mencari jawapan disamping berhibur dengan Mukhsin dan bergenang airmata dengan TaleNtime.




Cuma, hamba tidak pasti apakah berpeluang untuk menonton Mualaf setelah sedikit kecewa kerana tidak dapat menunggu Wasurenagusa ditayangkan, lantaran filem itu tidak sempat dibikin.

Dalam bidang pengiklanan pula, hamba kira nama Yasmin cukup sinonim dengan iklan Petronas. Saban tahun, kita beraya dengan iklan beliau, dan tidak sah jika tidak bergelak ketawa dan akhirnya bergenang airmata kerana tersentuh dengan kreativiti beliau.

Sebagai mengenang jasa Allahyarham, hamba lampirkan dua buah iklan TVC arahan dan tulisan beliau yang mana hamba kira adalah yang terbaik dalam sejarah pengiklanan mahupun filem pendek negara dan serantau.

Sedekahkan al-Fatihah, dan kurangan bercakap soal yang bukan-bukan. Insya-Allah.

2007 - Aku Ingin Pulang





Funeral - Singapura



Tan Hong Ming in love




:: Lagu PERGI dipetik daripada TaleNtime. Ironi sekali.

2 ulasan:

by sayasuka berkata...

7 beranak tuh bukan direct by hafiz ke

AieSha berkata...

kehilanganya begitu terasa.

penggemar