Peduli



Isu PPSMI tidak akan habis dibebel. Itu pasti.

Ada yang membantah ia dibawa balik ke tempat asalnya, ada yang menyambut dengan rasa syukur kerana keadilan telah terlaksana.

Hamba erti kenapa ramai yang memberontak. Kemungkinan besar mereka sudah berada dalam zon yang selesa dangan cara baru ini, dan makin hari makin menipis rasa bangga mereka terhadap bahasa sendiri.

Untuk berpatah balik ke BM bukannya suatu perkara yang sukar. Kita memberontak untuk kembali ke tempat asal kita; semudahnya kita akan dapat kembali menyesuaikan diri. Apa lagi yang kita hendak punyakan sekiranya kita memberontak untuk memiliki sesuatu yang dipunya oleh tanah orang lain.

Mendepang masa dengan memikirkan apa yang dituntut di alam selepas persekolahan amatlah wajar. Tidak dinafikan, saban hari kita hidup untuk masa depan. Tetapi dalam kita menemukan titik untuk mempermudah jalan mengejar cecita kita, tak terbayangkah kita bahawa tujuan utama kita membina pencapaian?

Pencapaian bangsa kita tidak diukur dengan angka-angka dan juga materi yang banyak. Tetapi bagaimana cara kita mendidik anak bangsa kita. Hati. Bangsa kita tidak diajar untuk menindas hak orang lain, bangsa kita sedari dulu dididik untuk punya hati dan nurani yang jujur. Lihat di dalam diri mereka yang terdahulu; dari mana datangnya rasa peduli?

Daripada hati dan mereka punya rasa peduli untuk
memastikan semua anak-anak berhak mendapat pendidikan yang tembus terus ke dalam jiwa bangsa mereka.

Ini bukan keselesaan kita di tanah kita sendiri, tetapi keperluan kita untuk terus punya rasa peduli biar di mana jua kita menuntut, hatta dalam bahasa apa kita didepani. Orang tidak menilai kita dengan cara kita menjawab soalan, mereka melihat apa bentuk jawapan yang kita berikan. Mereka lihat kepada angka dan teorinya, dan bukan bahasanya.

Ada bangsa yang cukup cemerlang dalam bidang sains & teknologi (yahudi), tapi apakah mereka juga dididik untuk punya hati yang tulus berserta sedikit rasa peduli untuk orang lain?

Biasanya manusia apabila sudah terlalu selesa, terlalu nyaman dan punya kuasa; mereka lupa diri. Mereka perbesar segala macam dengan menghalalkan segala cara hingga mereka lupa bahawa tidak semua perkara diukur dengan materi.

Bahasa adalah jiwa kita. Satu hari kita tidak bercakap dalam bahasa kita seolah-olah separuh di dalam diri kita akan merasa kehilangan.

Sudah 50 tahun lebih kita merdeka. Kenapa soal bahasa ibunda, bahasa rasmi kita masih dipertikai? Tak ada penutur, tak ada penyambung keturunan?

Apa lagi yang boleh diba
nggakan? Selain namanya Bahasa Melayu.

Pernah kita fikir kenapa BM diperlaku sebegini rupa? Mungkin benar, kerana sudah kurang manusia yang peduli.

Hamba: Mencari sekolah yang mendidik anak muridnya untuk punyakan rasa "peduli".

0 ulasan:

penggemar