Mengenal Diri & Mengenal Manusia

Hamba, 1987

Assalamualaikum,

Lama tak mengetuk kotak blog ini, jari pun lain macam rasanya. Jari masih mengenang ketuk tak sudah sang 'Denting' yang belum punya masa depan yang cerah. Tapi jari ini masih disarafkan otak untuk membuka pintu kepada perkara lain, agar minda dan jiwa seiring masa.

Hamba lama tak mengetuk atas beberapa sebab. Sebab yang utama mungkin (baca: pastinya) kerana kekecewaan atas perkara yang remeh temeh. Lantaran semangat yang kian tak ada, maka soal lain dianggap di tempat kedua dan seterusnya.

Mengubat diri tak semudah yang disangka sebenarnya. Tak semudah ABC.

"Baik kau balik rumah, buka pintu luas-luas! Kau tak kenal orang lain, dan kau tak kenal diri kau sendiri!" bisiknya suatu petang, 5 kali bumi mengorbit yang lalu; di ruang kecil Stesen Keretapi Kuala Lumpur.

Itu kata-kata akhir sebenarnya. Saranan itu suatu penolakan jitu yang hamba fikir, layak hamba hadam secukup-cukupnya.

Contoh: 1

Bagaimana dua manusia yang tidak pernah bertemu, dan pertemuan pertama mereka berlaku dengan pantas dan mengingatkan semua bahawa tiada antara mereka yang membuang masa.

Biasanya berlaku 4 kelaziman, yang mana menjadi senario biasa sebuah kegagalan;-

Kelaziman 1: Manusia akan menilai manusia yang lain, dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.

Kelaziman 2: Manusia akan berlaku tidak adil dengan diri sendiri, kerana memilih untuk menjadi orang lain sebagai alas untuk memenuhi jangkaan orang lain.

Kelaziman 3: Kerana terlalu mengikutkan jangkaan; manusia akan kerap melakukan kesilapan, baik zahir mahupun batin.

Kelaziman 4: Setiap kesilapan akan dikira sebagai potongan markah;

...yang akhirnya membawa kepada penilaian akhir yang menjurus kepada 2 keadaan

Keadaan 1: Seorang manusia akan menjadi hakim dalam menentukan dirinya lebih kenal manusia yang lain.

Keadaan 2: Seorang manusia yang akhirnya akur dan mahukan peluang kedua diberikan sebagai menebus satu kesilapan, yang paling minimal sekalipun.

Namun, penamatnya tetap sama. Kedua-duanya berakhir kecewa.

Si A kecewa kerana meletakkan harapan yang tinggi, dan yang dilihat tak memenuhi jangkaan.
Si B kecewa kerana seolah gagal dalam perlumbaan untuk mempamerkan kesempurnaan diri, lantas mula terkesan akan kesilapan yang dilakukan. Maka peluang kedua dicari, dan tidak diberi.

Kenapa manusia berasa cukup yakin dalam penilaian tidak sampai 24 jam mereka?
Bapa hamba pernah berpesan ketika kecil dulu, ketika itu ada seorang kanak-kanak Cina yang hilang, dan dilaporkan telah dijual ke Thailand. Hingga kini kanak-kanak (yang sebaya abang aku) itu tidak dijumpai. Bapak hamba berpesan "Kita tak boleh kenal mana-mana manusia dalam tempoh 24 jam sahaja"

Kata-kata itu hamba pegang, dan hamba sentiasa beri masa untuk mengenal manusia lain. Menolak sesuatu perkara adalah perkara yang paling akhir hamba lakukan. Lainlah jika pendirian begitu teguh, dan lantas hamba katakan tidak. Berpendirian, bermakna kita sudah cukup kenal diri sendiri dan tidak perlu membuka ruang untuk dipengaruhi.

Tetapi memberi masa untuk orang lain membuktikan sesuatu kepada kita adalah perkara yang paling adil boleh kita lakukan secara aman.

Atas sebab ini, hamba beralasan tidak seharusnya hamba berjinak dengan dunia luar. Hamba lantas ambil masa untuk mengenal diri. Memperbaikkan apa yang patut, sedang hamba sedar tiada banyak yang boleh diubah. Hamba adalah hamba yang sejujurnya tidak mudah dipengaruhi sesiapa.

Tapi dunia ini bukan untuk bersendiri, dunia ini untuk berkomunikasi. Agar dua tala suara mampu bertemu, hamba gagahkan diri mengenal erti dan mencari akarnya.

Tak mudah mengenal manusia sebenarnya. Watak dan perwatakannya amat kompleks dan kerumitan itu sendiri hamba saksi kepada bagaimana penerimaan orang terhadap hamba. Menjadikan diri sebagai eksperimen dan tidak mengelegakkan fikiran dengan skala paranoia yang besar hamba kira pencapaian besar sepanjang cuti ini.

Kerana kita tahu diri kita kompleks, dan kita sedar kompleksiti itu juga ada kepada orang lain.

Seharusnya kita telan kata-kata " Ambil masa untuk kenal diri sendiri, dan ambil lebih masa untuk mengenal manusia yang lain juga"


p/s: Terima kasih untuk sokongan beberapa pihak yang menyarankan hamba melupakan yang lepas, dan terus menulis. Terima kasih.

2 ulasan:

GolokBong berkata...

'ketika itu ada seorang kanak-kanak Cina yang hilang, dan dilaporkan telah dijual ke Thailand. Hingga kini kanak-kanak (yang sebaya abang aku) itu tidak dijumpai. Bapak hamba berpesan "Kita tak boleh kenal mana-mana manusia dalam tempoh 24 jam sahaja"

ye ke amir ayoh ade kate gi'tu ker ?dokkk ingat pong...ayohh kata ke mung jangan babilll ada arghh..tuhh punng masa mung terjung mandi dlm longkang depan panalex..nasib baik seroo selamatkan mung...penuhh cacing longkang...kehhh..kehhh..mmmmbaaaaa..

Amer Yusof berkata...

@ yusri yusof - memang la, sbb masa tu mung masuk UTM doh. ayoh blebel ke ambe sorang je sbb dia ingat ambe dok reti jage diri.

yg terjung longkang tu ambe ingak sero/ amat calit sos cili kat peha ambe, konon2 ambe luka sapa ayoh maroh ke ambe.

penggemar