Berbaloi-baloi


4 tahun dulu, ada seseorang bisik ke telinga hamba soal yang hamba kusut tak terjangkau. Soalnya, kenapa kita memilih untuk menjadi hamba kepada benda itu.

Dia kata, "Kau jumpa benda tu, bukan kau cari kan?"

Aku kata, "Aku terjumpa benda tu, semasa aku mencari benda lain"

Dia balas, "Jadi kau pilih untuk ada benda tu, semasa kau nakkan benda lain?"

Aku termenung dan balas, "Aku jumpa benda yang aku nak dalam benda tu"

Dia bungkam, tapi tanpa putus asa, tanyanya kepada aku sejelas-jelasnya,

"Kau sedar tak yang benda yang kau kata kau nak (yang ada dalam benda yang kau jumpa) tu sebenarnya datang sekejap saja?"


Aku bisu.

Dia pohonkan pengertian aku tentang satu perkara; betapa aku begitu mencari benda itu sehingga aku menghalalkan segala cara asal aku berjumpa dengannya, bercinta dengannya hingga menuntut aku menderita kerananya.

Dia; "Benda itu bukan cinta, benda itu bukan ketenangan"

Aku; "Berdamping, aku cuma ingin berdamping sahaja"

Dia, dengan nada keras berkata-kata. Kata-kata yang hilang rima, namun hingga kini aku kenang.

"Manusia hidup untuk merasa kehidupan. Sedih, gembira, debar, runtun, sakit dan segalanya. Itu yang manusia tak perlu cari, sebab manusia akan jumpa juga.

Kau, lain. Kau pilih untuk menghilangkan semua rasa itu, dengan gantinya - benda yang kau fikir layak untuk berdamping dengan kau. Berbaloi ke untuk kau hilang semua saat-saat sedih, gembira, apa saja dalam ingatan kau? Apa lagi yang tinggal untuk kau ceritakan kepada anak cucu kau? Apa kau fikir, waktu-waktu yang kau lintas sekarang hanya sekadar waktu, dan tak perlu untuk kau simpan dalam ingatan kau?

Aku nak tanya kau sesuatu; apa lagi yang kau mahukan dalam hidup? Kau mahu seseorang untuk bersama-sama dengan kau saat kau gembira, saat kau sengsara bukan? Bagaimana kalau salah seorang daripada kamu menderita? Bagaimana kalau salah seorang daripada kamu diuji bencana? Apa kau sanggup untuk terus bersama dengan manusia itu?

Hidup ni untuk merasakan segala rasa. Kalau kau mahu itu terjadi dalam hidup kau, berhentilah menjadikan benda sebagai manusia. Sesungguhnya, segala dugaan dan cabaran itu cukup berbaloi untuk ditempuh asalkan kau tetap bersama si dia"


Selepas 4 tahun, hamba masih menunggu rasa 'berbaloi' itu.

p/s: Hamba bukan berbahasa mengenai cinta. Harap maklum

0 ulasan:

penggemar